آیین نامه عضویت
۱. کلیه اعضای هیأت علمی، دانشجویان و کارکنان
دانشگاه علوم پزشکی حق عضویت و استفاده از کتابخانههای دانشگاه را دارند.
۲. کلیه اعضای هیأت علمی، دانشجویان دانشگاه علوم
پزشکی که عضو کتابخانه مرکزی هستند، در صورت تمایل میتوانند در درگاه کتابخانه
دیجیتال دانشگاه عضو شوند. عضویت در کارگاه کتابخانه دیجیتال دانشگاه بدون عضویت در کتابخانه مرکزی امکانپذیر
نمیباشد.
۳. کتابخانه مجاز است مبلغی را بابت صدور کارت
عضویت از اعضاء دریافت نماید. مبلغ حق عضویت بهطور سالانه توسط کتابخانه مرکزی
تعیین و به سایر کتابخانهها ابلاغ میگردد.
۴. در صورت مفقود شدن کارت عضویت، صدور کارت المثنی
تابع شرایط خاص و اخذ تعهد میباشد.
۵. دانشجویان برای استفاده از منابع اطلاعاتی در
کتابخانهها ملزم به ارایه کارت دانشجویی هستند، اما جهت امانت منابع اطلاعاتی،
کارت عضویت کتابخانه نیاز است.
۶. کسانی که به صورت مأمور یا برای مدت زمان معینی
در دانشکدهها و مراکز آموزشی درمانی بهکار اشتغال دارند، قید مدت زمان مأموریت
برای واحد معرفی کننده الزامی است.
۷. افرادی که هیچگونه وابستگی به دانشگاه ندارند،
میتوانند در محل کتابخانه از منابع اطلاعاتی استفاده نمایند.
معیارها و ضوابط وجین
کتابها:
1.وضع ظاهری: کتاب های مندرس را می
توان از مجموعه خارج کرد. اما در صورتی که از کتاب های پر مراجعه باشند باید با
نسخه های جدید جایگزین شوند.
2. نسخه تکراری: این مورد مربوط به کتابهایی است که بنا به شرایط و
موقعیت زمانی از عناوین پر مراجعه بوده، اما در شرایط فعلی اهمیت موضوعی خود را
از دست دادهاند و یک یا دو نسخه از آن کفایت میکند.
3. ویرایش های کهنه تر و منسوخ: این معیار بیشتر در خصوص کتابهای علمی
صدق می کند که ویرایش قدیمی با ورود ویرایش جدیدتر منسوخ می گردد.
4. محتوای قدیمی و کم ارزش: بعضی از کتابهای علمی (همچون کتب کامپیوتری)
به مرور زمان ارزش خود را از دست می دهند و پس از مدتی منسوخ می گردند.
5. میزان استفاده: با بررسی تعداد دفعات استفاده یا به امانت رفتن
یک کتاب میتوان دریافت که چه کتابهایی بسیار کم استفاده و یا بیاستفادهاند
(قابل ذکر است که این کتب نیز به علت اشغال فضای کتابخانه وجین میگردند، کتب
ارزشمند از معیار فوق خارج است
|